Дитячі ігри та забави
У житті кожної дитини гра - основний і найбільш доступний вид діяльності та важливий засіб духовного й фізичного виховання завжди посідала значне місце. Ігри зародилися ще у прадавні часи. Розвиваючись. вони вбирали риси різних суспільних формацій, життєвих укладів. У давнину чимало з них приурочувалися до певних свят і мали обрядовий характер.
Будь-яка гра – чи то рухлива, чи з елементами драматизації – дає поштовх фантазії та творчій уяві. Їй властиве мистецьке, художнє начало. Дія,пластика органічно доповнюються поезією, музикою. Найдавнішими за походженням є хороводні драматичні ігри, що були колись частиною весняного календарного обряду і досі виконуються саме навесні. Це ігри, створені з метою виховання поваги до землеробської праці, у яких і в слові, і в пластиці рухів відтворюється оранка, обробка ниви, сівба, ріст рослин, збирання, використання врожаю тощо.
Пісні у хороводних іграх прості, легкі для запам’ятовування. Як правило, вони виконуються усіма учасниками, що стають колом і передають відповідними рухами зміст пісні. Часто це робить один учасник гри, який стоїть у середині кола, а інші повторюють або заперечують його дії.
Природний інтерес дітей до всього живого сприяв популярності серед цих ігор, головними персонажами яких є птахи та звірі: квочка, курчата, козенята, журавель, котик, мишка тощо. Участь у таких іграх виховує в дітей почуття єдності з природою, співчуття до слабшого, дає відомості про звички та поведінку тварин.
Особливо багато серед традиційних ігор спортивних, у яких драматизація поєднується з бігом, стрибанням, перетягуванням, пошуком, прориванням кола.
Чимало з давніх ігор супроводжуються поетичними вставками, що промовляються чи проспівуються, які мають найрізноманітніше призначення – сигналізують про початок гри або її етап, коментують події, що відбуваються. Вони збагачують гру, розширюють її пізнавальні і виховні можливості. Художнє слово, поєднане із живим спостереженням, озброює дітей знаннями про навколишній світ, навчає доброти і співчуття, допомагає самостверджуватися.
Дитячі ігри, невід’ємна частина практичної педагогіки, протягом століть формували естетичні смаки дитини, становлячи морально-етичну основу розвитку особистості. Вони сприяють фізичному і моральному здоров’ю дитини, розвитку її розумових здібностей, підготовці до супільно-корисної діяльності.
Запропоновані ігри рекомендуються для практичного використання у роботі з дітьми. Вони дають можливість учителям ознайомити учнів із народними іграми, що були поширені у селах, пробудити інтерес до історії, обрядів, традицій рідного краю. Описані ігри відібрано з урахуванням можливості їх використання не лише на подвір’ї чи на дитячому майданчику, а й у залі, класній кімнаті.
Народна гра проти самотності
Народна гра – це коли гуртом або щонайменше двоє. Вона означає рухатися, бігати, наздоганяти, стрибати, гратися, жити. Тож грайтеся, як гралися колись, грайтеся, як ми, грайтеся краще від нас. І пам’ятайте, що нра закодувала у словах, діях і рухах не лише народні знання, і й національний характер.
ГОРА
Діти обирають гору. Обраний залишається на місці, а всі відбігають від нього й гукають:
- Горо, горо! Де стоїш?
- Далеко!
- Горо,горо! Кого любиш?
- Кого люблю, того й зловлю!
Гора біжить і намагається когось упіймати. Кого спіймає першим, той і буде Горою.
ГРЕЧАНИКИ
Діти діляться на дві команди, стають навпроти один за одним і співають:
Гоп-чуки. гречки,
Чорні овечки,
А я гречки намелю,
Гречаників напечу.
За другим разом, співаючи те ж саме, стрибають на правій нозі, тримаючись у цей час за ліву ногу попередньої дитини, в бік протилежної команди по колу і намагаються вхопити останнього з протилежної команди за ногу. Перемагає команда, якій вдалося зробити це першій.
КОЗЕНЯТА
Діти, взявшись за руки, йдуть по колу й співають:
А в довгій лозі
Да пасли дівки кози,
А дівчата – козенята
Поламали ноженята.
Аби кізка не скакала,
То б і ніжку ізламала.
Ведучий дає команду: „Пострибали!”. Діти опускають руки і стрибають один за одним на одній нозі. Виграє той, хто протримається найдовше.
ВАРЕНІ РИБКИ
Діти стають у коло спинами, беруться за руки і біжать по колу, проказуючи:
Варені рибки, держітеся кріпко,
А хто увірветься, тому не минеться.
І так до тих пір, поки коло не розірветься.
ЗЛЕНА РІПКА
Діти беруться за руки, йдуть по колу, швидко промовляючи:
- Зеленая ріпко, держись крапко.
- Чий батько ріпку крав?
- Не мій!
- Чия мати варила?
- Не моя!
- Чиї діти їли, бодай поніміли.
Діти завмирають на місці до тих пір, поки хтось не засміється.
Тоді всі показують на нього і кажуть:
- Твій батько ріпку крав!
ОЙ, ГАЮ МІЙ, ГАЮ
Діти обирають двох ведучих, стають шеренгами навпроти, беруться за руки і по черзі співають:
Ой, гаю мій, гаю, зелений розмаю,
Віддайте тую дівку (того хлопця),
Що з лівого краю.
(варіанти: „що з правого краю”, „що посередині”, „що третій із краю” – голосно проказує ведучий).
Вибраний біжить, намагаючись розірвати руки у протилежній ширензі. Якщо це вдається, забирає гравця в свою команду, якщо ні – залишається в тій, до якої біг.
У ДЕРКАЧА
Двом хлопцям зав’язують очі, одному в руки дають рубля і качалку, іншому – джгут. Хлопці стають навпроти і поволі рухаються по колу. Мисливець тримає джгут напоготові і каже:
Ой, деркаче, деркачу,
Кругом тебе поскачу.
Деркач відповідає, весь час водячи качалкою по рублю:
Скачи, скачи,
Та спробуй влучи.
Мисливець. Поскачу, поскачу,
Може, влучу.
Деркач. Спробуй.
У КІЗОНЬКУ
Усі діти стають у коло і, йдучи підстрибом, співають. Кізонька знаходиться в колі, Вовчик – за колом.
По зеленій травці
Кізонька скакала,
Вона всіх дівчаток
у танок скликала.
Зупиняються, йдуть по колу в інший бік, співаючи:
То в яр, то в долину (двічі).
Змінюють знову напрям на протилежний:
То в ружу, то в калину.
Зупиняються. Показуючи на Вовка, співають:
А із лісу темного
Вовчик виглядає,
Він на нашу Кізоньку
Скоса позирає.
Йдуть по колу:
То в яр, то в долину (двічі).
Змінюють напрям:
То в ружу, то в калину.
Піднімають зчеплені руки догори і впускають Вовка до кола,
кажучи:
„Кізонько, утікай!”.
Вовк намагається спіймати Кізоньку, діти опускають перед ним руки, заважаючи це робити. При цьому кажуть: „Зась!”
Підготувала методист районного Будинку школяра
Ревякіна Марина Володимирівна
|